Jednym z bardziej newralgicznych procesów podczas pozycjonowania domeny jest dostosowanie jej do prowadzonych działań zmierzających do poprawy miejsca w wynikach wyświetlania. W branży etap ten nazywany jest właśnie optymalizacją i polega na sporządzeniu wytycznych koniecznych modyfikacji. Wprowadzeniem ich może się zając w tym przypadku sam klient lub firma zewnętrzna opiekująca się stroną. Istnieje jednak opcja by po przekazaniu naszemu pracownikowi danych dostępowych, wykonał on to we własnym zakresie oraz w porozumieniu z klientem (jeśli chodzi o zmiany wizualne na stronie).

Do schematu optymalizacji zalicza się między innymi:
- odnalezienie plagiatów i powielonych treści na stronie i wymiana ich na unikalne, które dodatkowo będą nasycone słowami kluczowymi zawartymi w umowie,
- naprawy w obrębie kodu witryny,
- zlokalizowanie mechanizmów powodujących złe działanie domeny oraz ich modyfikacja,
- kompleksowe doradztwo odnośnie zastosowanych rozwiązań technicznych na Państwa stronie WWW.